Als duursporter is het belangrijk om over je hele inspanning voldoende energie te hebben. Zoals je weet haal je die energie uit je voeding, waarbij de twee belangrijkste energie verstrekkers vetten en koolhydraten zijn. Waar vet bij vrijwel ieder mens voldoende opgeslagen is in het lichaam om dagen lang energie te leveren, is je voorraad koolhydraten beperkt.

duurtrainingHet nadeel van vet als energie leverancier is dat het vrijmaken van energie uit vet relatief lang duurt. Dit is geen enkel probleem bij lage inspanningen, maar wordt een zwakke schakel zodra je bijvoorbeeld een korte klim op gaat sprinten en veel energie in korte tijd nodig hebt. Hier komt de verbranding van koolhydraten om de hoek kijken. De voorraad van koolhydraten in het lichaam is weliswaar beperkt, maar koolhydraten zijn wel een snelle energie leverancier.

Er zijn een aantal trucs om de voorraad koolhydraten in je lichaam te vergroten door middel van voeding. Dit blijft echter beperkt mogelijk. Als je nou toch die klim aan het einde van de rit zo snel mogelijk op wil sprinten blijven er nog 2 alternatieven over:

  1. proberen je vetverbranding te versnellen zodat deze kan bijdragen aan de energie voorziening tijdens het sprinten op de klim
  2. ervoor zorgen dat je voorafgaand aan de klim zoveel mogelijk energie uit vet hebt gehaald zodat je nog zoveel mogelijk koolhydraten over hebt

 

Kort door de bocht is dat precies waar duurtraining over gaat: het lichaam trainen en optimaliseren voor vetverbranding. Het is echter een misverstand dat een duurtraining daardoor heel lang en heel rustig moet zijn. Dat kan allemaal een stuk tijds efficiënter en effectiever! Hoe het precies werkt leg ik je graag zondag 15 januari uit. Uiteraard zal de clinic gelijk een training zijn, wel zie efficiënt.